miércoles, 16 de mayo de 2007

Aplicacions pràctiques de diferents eines tecnològiques

Hola a tothom!

En primer lloc voldria donar la benvinguda a les persones assistents a la segona edició de la sessió “Com guiar el treball no presencial mitjançant les TIC” del postgrau en docència universitària de la Universitat de Girona, que també han estat donats d’alta com a autors a aquest bloc; benvinguts/des! Per descomptat, us animo també a participar i a compartir impressions, crítiques, comentaris i recursos en aquest espai interactiu.

D’altra banda, voldria fer un repàs de diferents aplicacions pràctiques de les diferents eines tecnològiques que tenim al nostre abast i que es van comentar a la sessió, per tal que quedin recollides en aquest espai.

En primer lloc, el fòrum que tenim disponible a l’intranet de la UdG pot ser molt útil com a eina per resoldre dubtes dels estudiants. Demanar que enviïn els seus dubtes en aquest fòrum en comptes d’enviar-los a la nostra bústia personal pot ser molt útil i eficaç, ja que les despostes queden recollides en un espai públic a disposició de la resta d’estudiants.

Ens podem trobar per descomptat amb la situació que hi hagi estudiants que no vulguin fer públics els seus dubtes i que els adrecin, malgrat les nostres peticions explícites, a la nostra bústia de correu electrònic. En aquests casos és recomanable contestar personalment i demanar permís a l’estudiant per penjar-ho al fòrum, argumentant que potser molt útil per a la resta. L’experiència em diu que en la major part dels casos l’estudiant ens donarà aquest permís.

Altra proposta és utilitzar el fòrum com espai de debat sobre un tema en concret; un exemple proposat de funcionament del debat és el de demanar als estudiants breus resums sobre aquest tema i penjar un d’ells a l’atzar, que la resta d’estudiants aniran discutint i complementant.

La qüestió de la participació en aquest tipus d’activitats és fonamental, però. Hem de pensar que els estudiants segurament participaren en les activitats en la mesura que aquestes els hi resultin realment útils, bé perquè formen part de l’avaluació de l’assignatura en algun grau, bé perquè els ajuden a copsar conceptes o adquirir habilitats que d’altra forma serien difícils d’assolir.

També podem utilitzar els blocs com a activitats de debat, en el sentit que ens ajuden a donar més rellevància i a organitzar millor les nostres aportacions conceptuals que en un espai de fòrum. El més recomanable és publicar l’inici del debat amb les explicacions conceptuals pertinents en una entrada al mateix bloc, i que els estudiants debatin aquesta entrada utilitzant els comentaris. La síntesi del debat, per descomptat, també la publicaríem doncs en una altra entrada del bloc.

Per últim, el wiki ens pot servir per plantejar treballs en grup, a on tindrem l’enorme avantatge de poder fer un seguiment de les aportacions de cadascun dels estudiants en la construcció d’un mateix article.

Algunes d’aquestes aplicacions pràctiques són propostes, altres experiències dutes a terme per companys en la seva pràctica docent. Us animo a tots i a totes a compartir totes aquelles experiències que poseu en pràctica en aquest espai interactiu!

No hay comentarios: